Kulturhall
Bygget vil inneholde en flerbrukshall, som også kan brukes til kulturelle arrangement. Her er etasjeoversikten for bygget og spesifikasjoner for flerbrukshallen.
Hallen vil være en utmerket arena for kultur med sin 360 graders publikum i tribuner.
Underetasje
- Parkeringshus 81 plasser totalt inkl 8 hc plasser
- Vareheis til 1-4.etg - mål 2,5*5,7 meter -3000 kg
- Personheiser ( 2 stk) direkte fra kjeller til 1.2.3.4. etg
1. etasje
Inngangsparti hall - Det er 2 trapper og 2 personal heiser som fører til hallen. Hovedinngang hallen er mot sør.
2. etasje
Hallen er hjerte i bygget, og brukes til ulike aktiviteter ifra morgen til kveld av forskjellige grupper mennesker innen idrett og kultur.
Hallen
- Flerbrukshall – bygges iht NIF sine veiledere for idrett / flerbrukshaller iht romprogram og tekniske løsninger med lyd og lys.
- Mål 45*25 høyde 8,8 meter ( 1,8 m over minstekrav på 7,0 meter høyde )
- Hallen har 6 garderober.
- Led Cube med 4 sider i senter av hallen. Den kan brukes til kamp, undervisning, etc (mål 3,5 x 1,8 meter)
- RGB-lys i hallen, 4 lystrusser-skinner a 12 meter som kan heises ned (scene, spotlights).
- Det er to ulike plasseringer av scenen. Størrelse 80 m2. 8 x 10 meter og høyde på 1 meter, kan både kjøpes og leies. Det vil være enkelt å lagre scene på en tralle som fraktes ned i kjelleren med vareheisen når den ikke er i bruk.
- Ledlys i taket inntil 750 Lux kan justeres i 3 nivåer for spare energi. Lyset dekker eliteserienivå innebandy, 1. divisjon håndball, samt alle andre idretter.
- 2 gangbaner / tribuner går rundt hallen i 2 nivåer i 3. og 4. etg med flott utsikt til hele spillearenaen.
- Hovedtribune på langside i 3.etg med 2 sitterader og 1 stårad. Plass til 250 personer - evt opp til 400 personer med ståplasser.
- Det er en korridor mellom hall og andre rom med dobbel lydvegg mellom for å redusere støy. Gulvet i hallen har 5 lag isolasjon / støp for redusere trinnlyd til andre konstruksjoner.
- Teppefliser som beskytter idrettsgulv kan legges ut på 2-3 timer. Flisene er ca 1x2 meter og ligger på 4 hjuls tralle, i lysgrå eller lysblå farge.
- Last ned tegning i PDF med publikum langside ›
- Last ned tening i PDF med publikum kortside ›
Andre rom
- Lagerlokale 160 m2 fordelt på 2 lager, (55 +108m2) og vi kan bruke p-kjeller til lager for idrettsutstyr. Egen vareheis med tralle gjør det lett å frakte utstyr opp/ ned fra hallen med heisen.
- Backstage rom, egen inngang slik at artister -skulespillere slipper å gå i salen ( Treningsrom 40m2) med egen dør bak til cafe området.
- Vaskesentral med eget driftrom for personale er tilpasset bygget størrelse i samråd med kommune. Klargjort for vaskerobåter, gulv-vaskemaskin etc.
- Kaféområdet med egen kiosk og kjøkken og vaktrom som gir full oversikt.
- Toaletter / HC WC for publikum er plassert i området rundt kaféen, men har også toalett i tribune 3.og 4 etg.
- Møterom 30 m2 med plass ca 12-15 personer. Flott lokale med glassfasade mot sør med utvendig solskjerming.
- Lager / doping rom (brukes ved større arrangement ).
- Hjertestarter i hallen.
- Lager renhold (dedikerte rom for papir, såpe etc, i samråd med renholdsavdelingen i kommunen)
- 2 personheiser fra kjeller.
- Vareheis fra kjeller. Mål 2500* 2500* 5700mm. Kan løfte 3000 kg.
3. etasje
- Tribune rundt banen bredde 2 - 2,5 meter brukes til tribune eller oppvarming. Plass til 250 personer
- Lager renhold.
- Toalettrom for publikum.
4. etasje
- Tribune rundt banen bredde 2 meter brukes til gangbane eller oppvarming. Plass til 250 personer.
- Egen VIP tribune med sitte / spiseplass og eget møterom med kjøkken som har utsikt over hallen.
- VIP-tribune og møterom er tenkt til kurs/info i forkant av av kamp eller andre arrangement i hallen, f.eks til sponsorer etc.
- VIP-rom 1 (4.etg) 25 m2 med plass ca 12 personer til kurs / møter, med eget kjøkken. Vindu og dør til hallen. Datakabel til led skjerm / pc.
- VIP-rom 2 ( 4.etg) 22 m2 ca 12 personer til kurs / møter, med eget kjøkken. Vindu og dør til hallen. Datakabel til led skjerm / pc.
- VIP-rom 3 ( 4.etg) 35 m2 med plass ca 20 personer til kurs / møter. Vindu og dør til hallen. Datakabel til led skjerm / pc.
- Lager renhold.
- Toalett rom for publikum.
Brann / rømning
- Rømningsvei gjennom 4 trappehus, 500 publikumsplasser sitte/ stå. Hallen kan maks 1000 personer om det er aktiviteter i alle 3 nivåene, messe konsert etc .
- Det utarbeidet eget notat for brann og rømning for større publikumsarrangement med ekstra tiltak innen sikkerhet.
Akustikk
- Det er veldig bra akustikk som gjør hallen godt egnet for konserter og underholdning med høy og god lyd.
- Etterklang og støy er det gjort flere beregninger med tilhørende tiltak som vi mener er nødvendig for få optimal lyd i hallen og redusere støy til naborom. Det er perifert takplater og lydvegg rundt gulvnivå i 2.etg. Gangbaner vil også bryte lydbildet.
- Gulvet består av totalt 5 lag, med total tykkelse på 700mm, for å hindre lydsmitte over til omkringliggende rom. Galleri i 2 nivåer vil også ha positiv effekt på lydbølgene i rommet, slik at man unngår ekko.
- Av hensyn til andre leietakere vil det bli satt føringer iht lydnivå og brukstid. Ved større arrangement vil leietakere ville bli varslet i forkant.
Universal utforming
- Bygget er godt tilrettelagt for personer i rullestol og nedsatt syn, kravene har blitt ivaretatt med uavhengig kontroll i byggeperioden.
- Det er 2 personheiser fra kjeller til 4.etg. Det blir enkel adgang til hall og tribuner for mennesker med nedsatt funksjon.
Kafe området / Møterom
- Lyse og trivelige lokaler med glassfasade rundt hele bygget, i hallen er det flere vinduer som slipper i dagslys.
- 2 møterom som er tilrettelagt for kurs / konferanse i forkant av arrangement.
- 2 kjøkken som er tilerettelaging av enkel servering. Den ene kjøkkenet står ved kaféområdet i 2.etg, mens det andre kjøkkenet er i 4.etg i tilknytning til VIP-området.
VIP -området
- Langside i 4.etg er det et VIP området med plass til 48 spiseplasser. Når arrangement starter flytter de seg , slik at VIP får direkte utsikt til scenen / hallen.
- Møterom og kjøkken i 4.etg er tiltenkt VIP-området, for servering av mat og drikke.
Store arrangement 500- 1000 personer
Ved større arrangement må det gjøres ekstra sikringstiltak, med vakter og rutiner . Leietakere i bygget blir også informert
- Se DSB sin veileder https://www.dsb.no/veiledere-handboker-og-informasjonsmateriell/veileder-for-sikkerhet-ved-store-arrangementer/
- Se ORBrann sin veilder Store arrangementer (orbrann.no)
Vi vil innrede lokalene i samarbeid med leietakere, og vi ønsker en tett dialog med aktuelle leietakere nå tidlig fase. Opplegg, anskaffelse av ekstra utstyr vil komme i tillegg til normal leiepris. Vi har satt opp forslag til muligheter for hallen, med bilde av tilsvarende anlegg som inspirasjon for tips og råd.
Inspirasjon
Vi har hentet tips og råd ifra 23343-UU-hefte-Kulturhus-web-NY.pdf (ks.no)
Bord og stol plassering i hallen
Se kalkulator for ulike stol og bord plasseringer med areal behov , se link
https://no.hotelplanner.com/Common/Popups/SpaceCalculator.htm
Lagringsplass
Vi har god lagringsplass til scene utstyr og annet utstyr i kjeller, med enkel tilgang med vareheis fra kjeller til flerbrukshall.
Tegning i PDF som viser hjelpestål med vekter i tak hall til AV -utstyr og sportsutstyr ›